الاثنين، 11 أكتوبر 2010

اتعدل يا باز افندى ..!!

http://freecopts.net/arabic/images/stories/rokstories/Muhammad_elbazz.jpg
محمد الباز صحفى قدير متفرد موهوب صاحب مدرسة واسلوب مبهر ॥ تقرأ له فتشعر انك محلق وبعد ان تنتهى من قراءتك تجد نفسك تقول فى سرك : ايه ده يا باز افندى .. تكونش شكولاتة .. بس الشكولاتة ساحت وريحتها فاحت ..كل البلاد ارتاحت وبلادنا مش لاقية مخدة تسند راسها عليها ..
وازاى بلدنا تنام والفتنة واقفة على الباب بتخبط والباب مفتوح والشباك كمان .. وتحت الشباك واقف الباز يحدف الناس بالطوب .. يتلقى اتصالا من رئيسه هتبتذل ايه النهاردة يا باز افندى ؟؟ (لان ما يفعله الباز ليس كتوبة ولكن ابتذالا ..) الله يا باشا انت مش عارف هو انا ورايا غير الاقباط وغير البابا شنودة .. يرد رئيسه مفيش حاجة تانى تبتذلها ؟ لا طبعا لانى لما حاولت بس اكتب فى مواضيع اسلامية هددونى وهددوا بنسف الجريدة ما جنابك عارف .. خلينا فى المضمون احسن واللى يخلى الارهابيين يحبونا .. عندك حق يا باز افندى ..فعلا يا باشا .. خلينا فى الفتنة .. اصلى باحبها قوى ..


كنت اظن ان موقف قداسة البابا من الازمة المفتعلة الاخيرة ستجعل بعض اصوات الفتنة تهدأ وتدخل جحورها .. ولكن يبدو ان فى بلادى الفتنة تتوحش وتتوغل وهذا مافهمه قداسة البابا وقال اننى اسف لغضب اخوتنا المسلمين بعد ان تم فهم كلامه مسبقا انه يعتذر فلا الاسف نفع ولا الاعتذار كذلك .. والرجل له نحو اربعين عاما يهدىء الخواطر ويطيب النفوس ويصمت ويقول معلش ولكن كل ذلك لم يشفع له ولا للاقباط فتطاول عليه الصغار بعد ان اصابهم السعار ..

ومثال على ذلك محمد الباز الصحفى عند عادل حمودة بدكان الفجر.. الباز افندى الذى لا يفهم يطلب ما لا يحق له .. حاجة كدة زى وعد بلفور محمد الباز افندى يقول لقداسة البابا اعتزل ووقتها ستختفى كل الفتنة فى مصر .. يا رااجل يعنى هو ده الحل .. بمجرد اعتزال قداسة البابا سينعدل حال البلد .. انت هكذا غلبت عتاة المتطرفين الذين فقط يطالبوه بالاعتذار او بالصمت ولكن الاعتزال دى جديدة .. محمد الباز الصحفى اللى حاصل على درجة الدكتوراة فى صحافة الفتنة .. لم يستفد حاجة من رسالته فهو تخصص فتنة درجة اولى .. هل انت مقتنع بما كتبت يا باز افندى .. ولماذا لم تتوجه بطلبك الاعتزال الى مشايخ الفتنة وقنوات حرق البلد والى الذين يخرجون كل جمعة لسب الكنيسة والاقباط والبابا ويهددون باشعال البلد نارا ويتخذون من مقالاتك انت وامثالك نبراسا ودليلا على صحة ما يفعلون فى حق مصر .. ولو كنت شجيع السيما ابو قلم بريما كنت طالبت اطراف اخرى مدانة فى حكاية الفتنة دى .. فين الامن والحكومة ومجلس الشعب .. انت بس تتشطر علينا .. عاوز تعمل اسد وانت قطة ..هل تقدر يا باز افندى ان تطالب باعتزال شيح زاوية يحرض على الاقباط او رجل امن تأخر فى فض فتنة طائفية .. او مسئول تقاعس عن دوره المنوط به .. انا اقولك انت لا تقدر لانك خدام لقمة عيشك واكل عيشك على قفا الاقباط ..

الباز افندى يقول ان البابا شنودة هو المسبب الاول للفتنة فى مصر والحقيقة هذا كلام مرسل يدان به الذى كتبه ..فما هو دليلك يا كابتن ولا اى كلام وخلاص ..ارجوك جاوب على الاسئلة التاليه رغم ان السؤال فى الميت حرام:

مين المسئول عن التنظيمات المسلحة فى مصر التى استهدفت الاقباط خاصة فى صعيد مصر مما ادى لقتل العديد من المصريين الاقباط فى الزاوية الحمرا والكشح وديروط وصنبو واسيوط وطما والفكرية وابو قرقاص وملوى والاسكندرية ونجع حمادى والفاعل مجهول او مخبول ؟؟

وعندما تحولت الجماعات للهجوم على الشرطة المصرية وقتلت عددا من القيادات وكذلك هاجمت السياحة والسياح وقامت بمذابح هزت العالم كله واغتالت رجال الدولة مثل رئيس مجلس الشعب والمفكرين مثل فرج فودة وحاولت قتل نجيب محفوظ عندها تدخلت الدولة للقضاء على الجماعات الارهابية .. مين المسئول عن الجماعات دى ؟؟ وما هو فكرها ؟؟ ومن وراءها ؟؟ هل هو قداسة البابا ؟

عندما تقوم بلدة باكملها بالهجوم على مبنى تحت الانشاء بحجة انه كنيسة وبلدهم طاهرة ممكن يكون فيها ماخور لكن كنيسة لاا؟

مين المسئول عن الخطاب التحريضى ضد النصارى ومن المسئول عن تهميشهم سياسيا ومن الذى اوجد فراغا قبطيا جعل الكنيسة هى الملجأ الوحيد وبعدين يلوموا الكنيسة لو اتدخلت .. فين الرجالة يا بلد ؟؟

معلش رغم اننى لا اتوقف كثيرا عند الاحداث المظلمة فى تاريخنا لكن بسببك يا باز هافكرك وافكر الناس باحداث الفتنة التى وقعت على الاقباط منذ سنوات وقبل عام 1971 وهو عام جلوس قداسة البابا شنودة على كرسى مارمرقس .. تعال بقى للتاريخ يا باز افندى :

+ فى عام 1911 عقد المؤتمر القبطى وذلك عندما تنامى فى ربوع البلاد الظلم الواقع على الاقباط وكان من مطالبه المساواة بين الاقباط والمسلمين فى الوظائف والتعليم وحقوق العبادة وما اشبه الليلة باول امبارح + ما هو دور جماعة الاخوان المسلمين فى العنف الذى جال فى البلاد منذ تأسيسها عام 1928 وافرزت تنظيمات مسلحة وصلت مداها باغتيال رئيس الدولة الذى هو الرئيس المؤمن انور السادات ؟ هل قداسة البابا هو المسئول ؟

+ بناء الكنايس بطلوع الروح فى ظل وجود الخط الهمايونى الذى مازال معمولا ببعض بنوده الى الان وقد عانى منه الاقباط اشد المعاناة لمدة تزيد على ميه وخمسين سنة .. هو وقتها كان البابا شنودة موجود ولا ايه ؟ وكان العزبى باشا قد اصدر تعديلا من عشر بنود لهذا القانون وذلك عام 1934 وكانت بنودا عادلة جدا جدا منها مثلا موافقة الجيران المسلمين على بناء الكنيسة ولا مؤاخذة وهل هناك كنيسة فى البلد دى ولا لا .. وكم تبعد عن اقرب مسجد .. وعدد المسيحيين فى البلد وموافقة الرى والسكة الحديد .. رأيك ايه يا باز افندى .. من يزرع اذا الفتنة ومن يكتوى باشواكها الى الان ..

+حرق كنيسة الزقازيق اثناء اجتماع السيدات عام 1947 ونهب ما تبقى من الحريق حرق الكنيسة القبطية بالحضرة بالاسكندرية 1947

محاولة حرق كنيسة مارجرجس بميت دمسيس 1950

+حرق عدد خمسة اقباط احياء وسحلهم فى شوراع السويس ثم القاءهم فى الكنيسة وحرقها وحدث هذا فى يناير 1952 ووقتها كانت الكنيسة ستلغى احتفالات عيد الميلاد لولا تدخل النحاس

+حرق الكنيسة القبطية بالاقصر 1970

+ قامت الثورة وليس فيها قبطى واحد بل وكانت وثيقة الصلة بالاخوان المسلمين وكادت مصر ان تتحول الى دولة اسلامية لولا محاولة اغتيال جمال عبد الناصر وكانت هناك توجهات دينية لاعضاء الثورة

+مصادرة الاوقاف القبطية بعد الثورة وكانت تقدر بالالاف من الافدنة التى كانت يصرف ريعها على المدارس والجمعيات الخيرية القبطية مما جعل الكنيسة لا تجد مالا لبناء الكاتدرائية الجديدة بالانبا رويس +الاستيلاء على المدارس والمستشفيات القبطية بعد الثورة ايضا وقبل الثورة كانت هناك شروطا غريبة مثل وجوب بناء مصليه فى كل مدرسة قبطية وكم من مدرسة اغلقت لذلك

+الغاء المحاكم الملية علم 1955 مما ادى لزيادة المشاكل الشخصية للاقباط خاصة مع رفض الدولة اصدار قانونا شخصيا لم

+تهميش الاقباط فى كل مناحى الحياة فى العمل السياسى بعد الثورة ولم يعد يتولى نصرانيا وزارة سيادية كما كان يحدث قبل الثورة واصبح التهميش سياسة دولة

+ هو مين اللى قال انا رئيس مسلم لدولة مسلمة ومين اللى طلع التيار الاسلامى لضرب الناصريين وبعدها معرفش يصرف العفريت بعد ما حضره .. مش الرئيس السادات كلام مش محتاج نقاش وطبعا كان الاقباط الضحية الاولى لتنامى التيار الاسلامى المتطرف

لا اريد ن افصل التفرقة فى الوظائف والمناصب واسلمة مناهج التعليم وصعود التيارات المتطرفة وتغير المزاج المصرى بعد ان هبت علينا رياح محملة بالريالات والدراهم من دول الخليج .. مما جعل القبطى غريبا فى بلده فهل قداسة البابا يا باز افندى هو المسئول عن ذلك وهل قداسته مسئول عن الحجاب والنقاب واللحية والجلباب القصير وتكفير الحكومة وتحريم التعامل مع النصارى .. هل احد سمع البابا مرة ينادى بمقاطعة المسلمين .. الراجل مرة سألوه ممكن نتبرع بدم لمسلم قال قدام العالم مش بس بدمك لا بحياتك .. قداسته لا ينتظر مقابل من احد ولا رد جميل من وطن افنى حياته فى خدمته ورأب صدعه ..ولكنه زمان ردىء.. زمان الباز افنى

وكان قد سبق دعوة الباز لاعتزال البابا كلام مشابه من التيار العلمانى مثل كمال غبريال الذى طالب بعودة البابا للدير فى جهل مطبق بقوانين الكنيسة ومقادير الامور فيها وفى تجاهل للاسباب الحقيقية للفتنة فى البلاد التى ليس من بينها البابا باى حال من الاحوال لكن هذا مايردده كمال زاخر وجمال اسعد وهم مجرد ابواق للهتاف ضد الاقباط ليس الا .. ومن المعروف علاقة محمد الباز بالتيار العلمانى المضاد للكنيسة والذى للاسف ربما يكون على اتصال بطرف او اخر من داخل الكنيسة هدفه تكدير الكنيسة والبابا طمعا فى منصب او كرسى .. مكشوف يا حلو ..

وكذلك جاءت مقالة الباز متوافقه مع فكر المتطرفين الذين يخرجون كل جمعة للهتاف ضد الاقباط والكنيسة والبابا دون سبب تقريبا وكأن المقالة دعما لهم ورسالة ان هناك من يقف معهم وانهم دعاة سلام لان البابا هو سبب الفتنة وكل شىء فى مصر ليس كذلك .. فعلا يا باز لو اعتزل البابا هترخص الطماطم واللحمة والفراخ وينعدل حال التعليم والكهربا والميه .. والشوراع هتنضف ومصر هترجع كرامتها اللى ضاعت فى ماتش كورة .. ومش بعيد تتحل مشكلة فلسطين والعراق والصومال ..والازمة الاقتصادية العالمية ..والجو يبقى بديع والدنيا ربيع .. واللى عاوز يبيع يبيع .. محمد الباز لا يحب البابا ونحن لا نريده ان يحبه .. هو صحيح مرة الباز كتب شعر فى قداسة البابا وقال عنه انه قديس مصر بس ده كان فى ملحق مدفوع الاجر من رجال الاعمال الاقباط .. المشكلة انه مش معايا مصارى ادفعها للباز .. مش مهم هادخر شىء من المرتب واقاطع الطماطم وربنا يسهل يمكن نعدل المايل .. وقتها هاقوله

انت بتقول لقداسة البابا اعتزل

وانا باقولك يا باز افندى اتعدل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق